پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118101
بازداشت سه نفر در پرونده"ب.ز"/ اموال ميلياردر نفتي در حال شناسايي است
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1221

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حجت‌الاسلام والمسلمين "غلامحسين اژه‌اي" سخنگوي دستگاه قضا در شصت وچهارمين نشست خبري خود با خبرنگاران که امروز دوشنبه(9تيرماه) برگزار شد، ضمن تبريک فرا رسيدن ماه رمضان گفت: اميدواريم همه آحاد جامعه حرمت اين ماه را نگه دارند و از هر نوع هنجارشکني جلوگيري کنند. 


وي افزود: کساني‌ که در ماه رمضان عذر دارند و نمي‌توانند روزه بگيرند بايد از تظاهر به روزه‌خواري در ملأعام جلوگيري کنند تا نيروي انتظامي و خود را به زحمت نيندازند. 

سخنگوي دستگاه قضا با بيان اين که هفته گذشته به نام هفته قوه قضاييه نامگذاري شده بود تصريح کرد: هر ساله به مناسبت شهادت آيت‌الله بهشتي و هفتاد و دو تن از يارانش فرصت خوبي براي دستگاه قضا ايجاد مي‌شود تا به مناسبت هفته قوه قضاييه عملکرد خود را بررسي و برنامه‌ريزي دقيقي را براي سال‌هاي بعد انجام دهد. 

حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي اظهار داشت: ديدار با مقام معظم رهبري يکي از برنامه‌هاي مهمي است که در هفته قوه قضاييه برگزار مي‌شود چنانکه امسال نيز شاهد بوديم جمعي از مسئولين قوه قضاييه به خدمت مقام معظم رهبري رسيدند و در محضر ايشان حضور يافتند. 

دادستان کل کشور تصريح کرد: جا دارد از لطف مقام معظم رهبري براي ديدار با مسئولان عالي قوه قضاييه تشکر کنم. 

وي افزود : در ديداري که با مقام معظم رهبري داشتيم شاهد بوديم که ايشان نسبت به عملکرد قوه قضاييه چشم اندازي روشن داشتند و از عملکرد اين قوه راضي بودند و از رياست قوه قضاييه در اين ديدار به خوبي ياد کردند. 

حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي تاکيد کرد: درا ين ديدار همچنين مقام معظم رهبري رهنمودهايي را نيز بيان کردند که ما آن را در قوه قضاييه قرار خواهيم داد. 

سخنگوي دستگاه قضا با بيان اينکه حقيقتا کار قوه قضاييه کار بسيار سخت و دشواري است گفت: به طورحتم در ميان کساني که پرونده‌اي را در اين قوه دارند افرادي هستند که برايشان حکم صادر شده لذا از اين موضوع بسيار ناراضي هستند. 

وي افزود: يکي از عواملي که ممکن است موجب عدم خشنودي و رضايت ارباب رجوع از قوه قضاييه است زمان رسيدگي به پرونده‌ها است که در اين راستا اين قوه در ساليان گذشته تلاش کردند که زمان رسيدگي به پرونده‌ها را کاهش دهد. 

حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي با بيان اينکه ما در قوه قضاييه با کمبود نيرو مواجه هستيم اظهار داشت: برخي از پرونده‌ها نياز به کار کارشناسي دارد و اين موضوع سبب مي‌شود که روند رسيدگي به آنها طولاني شود. 

وي تصريح کرد: تلاش مي‌کنيم با برنامه ريزي ويژه از اطاله دادرسي جلوگيري کنيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي ادامه داد: اين موضوع هم زمانبر است و هم به تقاضاي يکي از طرفين پرونده بوده است، يکي از عوامل ديگري که باز از همان  کارشناسي صورت مي‌گيرد، معاينات پزشکي است، بسياري از پرونده‌هاي ما درگيري‌ها‌، نزاع‌ها، تصادفات و حوادثي از که از ناحيه کارفرما پرونده براي آن تشکيل مي‌شود نياز است که پزشک در مورد صدمه وارده و ميزان آن نظر دهد. 

وي تصريح کرد: خيلي وقت‌ها پزشک يک نظر ابتدايي مي‌دهد ولي مي‌گويد که  بايد منتظر شود که يک ماه ديگر يا دو ماه ديگر مجددا اين جراحت را معاينه کند و اين نظر نهايي را که آيا اين جراحت وارد شده کاملا قابل التيام است يا نيست يا عضو معيوب است يا خير و مسائلي از اين قبيل قاضي چاره‌اي ندارد جز اين که صبر کند تا نظر نهايي پزشک بيايد و بتواند حکم کند.

اين مقام ارشد قضايي کشور ادامه داد: علت ديگر اين است که خيلي وقت‌ها نياز است که تلاش مضاعف ضابطين براي شناسايي و دستگيري مجرم يا مجرميني که يا قتل کرده يا سرقت کرده و امثال اينها، گاهي وقت‌ها متهم مشخص و به راحتي در دسترس است اما  گاهي اوقات متهم پرونده مشخص نيست و بايد توسط پليس، ضابطين و سيستم امنيتي پيگيري شده و مجرم شناخته شود که اين مهم خيلي وقت‌ها زمان هم مي‌برد.

وي اظهارداشت: از جمله عواملي که قوه قضاييه در آن خيلي دخالت ندارد و عوامل ديگري هم در آن دخالت نيز دارند در خيلي از  پرونده‌هايي که نياز به رد مال شاکي است موارد کلاهبرداري است، خود مردم در آن  قراردادي که از آن شاکي هستند دقت نمي‌کنند و از آنها کلاهبرداري مي‌شود، کلاهبردار تحت تعقيب قرار مي‌گيرد،‌ محاکمه مي‌شود اما اموالي از وي شناسايي نمي‌شود، شاکي درست مي‌گويد مدتي است که  از تشکيل پرونده گذشته اما هنوز به مالش نرسيده‌ است و يا اينکه اموالي از وي وجود ندارد.  

سخنگوي دستگاه قضا تصريح کرد: ما هيچوقت منکر اين نيستيم که ايرادات و اشکالاتي وجود دارد اما آيا مي‌شود رفت يک نظرسنجي کرد و بعد گفت که آيا عملکرد خوب بوده يا نه؟ به نظر من اينجا صرف نظرسنجي افراد و بخصوص افرادي که پرونده دارند نظرسنجي‌هاي يا بايد يک نظرسنجي ميداني و وسيع از همه طرف‌هاي پرونده با لحاظ همه مسائل باشد تا بتواند واقعيت را ارائه کند که بايد در اين مهم دقت صورت گيرد.  

**بازداشت سه نفر در پرونده"ب.ز"

دادستان کل کشور با اشاره به پرونده‌اي که مرتبط با  وزارت نفت است تصريح کرد: در حال حاضر 4نفر در اين پرونده بازداشت هستند به غير از خود متهم اصلي 3نفر ديگر در بازداشت هستند تعدادي از مديران بانک ملت، مسکن و مرکزي بازداشت هستند و از بانک  مرکزي و برخي از مديران قبلي و فعلي وزارت نفت دستگير شده و به عنوان متهم براي آنها قرار صادر شده برخي هم به عنوان مطلع تعقيب شده که در حال حاضر هنوز تفهيم اتهامي صورت نگرفته است.

حجت‌الاسلام و المسلمين محسني اژه‌اي ادامه داد: خود متهم اصلي رسما و به صورت مکتوب اعلام کرده که کل اموال من در خارج و در داخل شناسايي شود که اينها را ارزيابي و تقسيم کنيد و اگر مشتري داريد همين الان بفروشيد اگر نه من حاضر هستم کل اموال را در اختيار دولت و وزارت نفت قرار دهم و يا به نام آنها سند صادر کنم، اگر چنانچه دولت و يا وزارت نفت حاضر و مايل باشد همين الان مي‌شود اموال آن کارشناسي شده و به نام آنها بابت طلبي که دارند سند صادر شود اين مهم بستگي به اعلام آمادگي دولت دارد. 

**اموال ميلياردر نفتي در حال شناسايي است

حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي تصريح کرد: 34 هيئت کارشناسي براي ارزيابي اموال انتخاب شدند که در حال حاضر اين 34 هيئت کارشناسي مشغول ارزيابي اموالي هستند که تاکنون در ليست به آن اشاره شده، بخشي از اموال به مزايده گذاشته شده اما هنوز به فروش نرفته و فقط به مرحله مزايده رفته است، افرادي در داخل کشور و بيرون کشور تاکنون سه دسته پيغام دادند که ما حاضر هستيم بدهي بابک زنجاني را بپردازيم که اين مهم در حال بررسي است و اگر به قيمت مناسب برداشته شود کار خوبي است و مسلما در رسيدگي به اين پرونده تسريع خواهد شد اما اگر دولت و وزارت نفت حاضر به اين موضوع نشود قطعا مقداري اين پرونده طولاني خواهد شد. 

وي تاکيد کرد: در زميني که با عنوان ايران زمين در غرب تهران مطرح است قبل از بازداشت وي در يک نوبت اين زمين کارشناسي شده و هشتصد و بيست و خورده‌اي ميليارد تومان قبل از بازداشت وي تعيين شده که با کارشناسي هيئت کارشناسي اين عدد به 1700 ميليارد تومان تغيير مي‌کند و اينگونه است که شما مشاهده مي‌کنيد در رابطه با يک زمين در يک فاصله نچندان دور با سه کارشناسي با اين اختلاف قيمت و مشاهده مي‌کنيد که در حال حاضر اين زمين با 740 خورده‌اي ميليادر تومان برآورد شده است.

**توضيحات دادستان کل کشور در مورد پرونده فساد سه هزار ميلياردي

سخنگوي دستگاه قضا با اشاره به پرونده فساد بزرگ بانکي موسوم به پرونده 3هزار ميلياردي خاطرنشان کرد: احکامي که  قطعي شد در مرحله اجرا است کساني که محکوم به حبس شدند در زندان هستند جزاي نقدي تعدادي از آنها وصول شده، تعدادي از آنها در حال وصول است، رد مال نيز همينطور که براي برادر متهم اصلي حکم آن صادر شده وي غيابي محاکمه شده چراکه در ايران نيست،‌ تشريفات حکم غيابي هم به پايان رسيده و الان پرونده براي اجرا آماده است.

دادستان کل کشور ادامه داد: ازمتهمين  بانک ملي که در اين پرونده از صادرات و  بانک ملي متهم بودند از مديرعامل گرفته تا رده‌هاي پايين، از بانک ملي مشخصا 22نفر اخيرا محاکمه شدند و حکم آنها قطعي شده و در حال حاضر پرونده اين 22نفر به اجراي احکام رفت که درحال اجراي حکم هستند.

وي تصريح کرد:‌ فردي که فراراي بود و اخيرا در ايران مستقر بود پرونده‌اش در حال تکميل است، پرونده دو سه نفر از کسانيکه محکوم شده بودند و درحال تحمل حبس هستند اينها جزاي نقدي و حبس نيز داشتند،‌ برخي از اينها تقاضاي آزادي مشروط کردند سه نفر خانم هستند که اينها در اين پرونده محکوم شده بودند و الان مدتي است که حبس داشتند و درحال حاضر درخواست آزادي مشرط کردند که در دست بررسي است.

**محاکمه غيابي خاوري

وي افزود: در مورد آن فردي که از بانک ملي متواري بود،‌ پليس اينترپل هنوز موفق نشده که وي را به سمت کشور بازگرداند اما مقدمات محاکمه غيابي آن صورت گرفته که انشا الله قاضي آن تسريع کند اين موضوع بررسي خواهد شد. 

حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي با اشاره به متهمين فراري فتنه تصريح کرد: تعداد ديگري از متهمين فراري فتنه غيابي محاکمه شدند آگهي شد،‌ زمان آن هم تمام شد دو سه نفر ديگر از اين افرادي که در جريان فته بودند در روزهاي اخير ممنوع الخروج شدند، دو نفر از کسانيکه در جريان فتنه به خارج از کشور رفته بودند و طي چند هفته گذشته به کشور بازگشتند و بازداشت شدندو و در حال حاضر در انتظار محاکمه هستند و پرونده آنها در حال رسيدگي است.
   
وي ادامه داد: يک نفر از کساني که به نحوي با فتنه در ارتباط بود تحت تعقيب قرار گرفته بود اخيرا بازداشت شد و در حال رسيدگي به پرونده آن است،‌ سه نفر از کسانيکه که قبلا محکوم شده بودند و حکم آنها قطعي شده بود و اجرا نيز شده بود بعد از آزاد يا ز زندان مجددا اقدمات  مجرمانه‌اي داشتند که تحت تعقيب قرار گرفتند و پرونده آنها مجددا در حال رسيدگي است.  

**پرونده نگين غرب به کجا رسيد؟

سخنگوي دستگاه قضا درباره روند طولاني شدن پرونده نگين غرب گفت: اين پرونده دو متهم اصلي دارد و در حال حاضر 15 هزار و 42 نفر نسبت به اين 2 نفر شکايت کرده‌اند که نفر اول 13 هزار و 803 و ديگري 2هزار و 230 شکايت دارند.  

وي افزود: به طور حتم اگر فردي از شکات در خريد زمين دقت مي‌کردند هيچ گاه اين کلاهبرداري صورت نمي‌گرفت. 
 
حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي تصريح کرد: بسياري از اموال اين 2 متهم در مرحله کارشناسي شناسايي شده و ما توانسته‌ايم مشکلات بسياري را در اين زمينه حل کنيم.  

سخنگوي دستگاه قضا تصريح کرد: قوه قضاييه براي رعايت حال 15 هزار نفر از کساني که در اين پرونده شاکي هستند کارهاي فوق‌العاده‌اي را انجام داده که در حد وظيفه اين قوه نبوده است اما تمام تلاش خود را در جهت رسيدن به حقوق اين 15 هزار نفر انجام داده است.  

وي خاطر نشان کرد: از اين 15 هزار و 42 نفر، 6 هزار و 32 نفر کاملا به حقوق خود دست پيدا کرده‌اند و به شکايت آنها رسيدگي شده است.  

حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي اظهار داشت: به 12 هزار 803 نفر شاکي نيز مبلغ 1/551/507/693/803 ريال وجه نقد داده‌اند که در اين ميان به 2 ميليون و 339 نفر نيز 160 هزار و 99 ميليارد و 466 ميليون ريال داده شده است و 892 نفر از شاکيان نيز ملک داده شده است. 
 
سخنگوي دستگاه قضا اظهار داشت: اميدواريم تا آخر سال 93 به 6 هزار و 13 نفري که باقي مانده‌اند نيز بتوانيم به پرونده‌شان رسيدگي کنيم و آنها نيز به حقوق دست پيدا کنند.  

 وي خاطر نشان کرد: در حال حاضر يکي از متهمين پرونده نگين غرب همکاري خوبي را با قوه قضاييه دارد اما متأسفانه نفر دوم به طور کامل با اين قوه همکاري نمي‌کند.  

سخنگوي دستگاه قضا در پاسخ به سوالي درباره پرونده بيمه توسعه گفت: درحال حاضر کيفر خواستي براي اين پرونده صادر نشده و در حال رسيدگي مقدماتي هستيم.  

منبع: دانا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html